Hekel, pekel en klepel verklaard

Ik heb eigenlijk niets met vis, tot voor een paar jaar at ik dat zelfs niet. En ik heb het nooit langer dan een half uur uitgehouden op een visbak. Toen noopten al mijn vijf verwarde lijntjes, die mijn neven me de avond ervoor zorgvuldig hadden klaargemaakt, me tot het zoeken van een bereidwillige nieuwe collega-visser. Voor een pintje wou die wel helpen. Je moet ze kennen, die vissers.

Pekel komt van pekelharing (met dank aan de foto van Alloo, de Brugs visrokerij). En een van mijn eerste ergernissen: alle pekelharingen in een straal van 5km rond mijn vader mochten zich in mijn kinderjaren onveilig voelen. Hij verorberde ze met zo’n smaak… noodgedwongen verkende ik dus al op jonge leeftijd de grenzen van mijn empathisch vermogen. Die geur, ik ruik hem nog!

Pekel staat dus voor mijn ergernissen, en ook wel voor mijn gezouten mening. Gezouten omdat dat meestal getuigt van betere smaak. Ooit al eens een zoutloos dieet geproefd? Ik beklaag de mensen die moeten, want zoiets eet je niet vrijwillig. Gepekeld voedsel bewaart ook lang.

Dateert nog van voor de tijd van koelkasten en diepvriezers. Misschien haal ik me wel een pekelvat in huis wanneer ik de eerste tekenen van California-achtige stroomleveringen thuis begin te merken. Suez, Elia en Electrabel… ik heb er geen goed oog in dat zij de meubelen gaan redden in energieland. En ik hoop dus dat er snel wat creatieve destructie wordt geoogst in die markt, of kortweg: andere en betere dienstverleners.

Hekel. Sommige dingen, gebeurtenissen, mensen, situaties… vragen erom gehekeld te worden. Ik heb me al te lang moeten inhouden. Eigenlijk gebruik ik deze blog dus ook als uitlaatklep. Therapie om de midlife crisis uit te stellen misschien wel. Want zulke crisissen beginnen vroeger en vroeger naar het schijnt.

Klepel. Komt van het gezegde ‘de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt’. Bloggen en niet weten hoe je die leuke dingen in de rechterkolom zet🙂. Of weten wat het verschil maakt in een goed persbericht. Weten dat de redacties van tv- en radioprogramma’s het verschil maken tussen een ok en een leuk programma (wat had Rob bij Woestijnvis en niet bij VTM?). Weten hoe je je doelgroep aanspreekt. Geloof jij dat B2B marketing emotieloos moet zijn? Ik niet.

Het gaat er dus om de klepel te weten hangen, en daar zullen mijn professionele, communicatie en marketingstukjes over handelen.

Geplaatst in About

Geef een reactie

