Bizzy meisjes!

Aansluitend op vorige post:

In het novembernummer van Bizz pakt de redactie uit met een doorlichting van zakenvrouwen aan de top. Bij die gelegenheid vroegen wij vijf topvrouwen welke tip zij ambitieuze dames wilden meegeven.
Bizz November
Carine Kaisergruber (40), directeur van Hema België Luxemburg:
“Blijf jezelf. Probeer geen man te zijn. Vrouwen hebben bepaalde sterktes ten opzichte van mannen. Zo zijn we intuïtiever ingesteld. We voelen meer, leren anderen sneller kennen en begrijpen wat ze belangrijk vinden. Dat zijn troeven in contacten met mensen. Het helpt enorm in het samenwerken.”

Lieve Verplancke (48), managing director Bristol-Myers Squibb Belgium:
“Doe buitenlandse ervaring op. Vroeg genoeg en in alle onafhankelijkheid.”

Martine Durez (57), voorzitster van de raad van bestuur van De Post
“Maak komaf met de aanwezigheidscultuur in het bedrijfsleven, die ervan uitgaat dat je ’s ochtends als eerste op kantoor moet aankomen en ’s avonds als laatste moet vertrekken om bij je baas op een goed blaadje te staan. Daarnaast moeten vrouwen zichzelf durven zijn, zich natuurlijk, authentiek gedragen. De viriele managementstijl is niet noodzakelijk de meest doeltreffende!”

Christiane Franck (56), algemeen directrice van Vivaqua:
“Focus nooit op het feit dat je het als vrouw moeilijk zult krijgen. Blijf jezelf en geloof in de positieve inbreng van je vrouwelijkheid. In mijn directiecomité ? waar ik de enige vrouw ben ? denk ik dat ik meer aandacht heb voor de menselijke kant. Ik durf de arbeiders al eens te ‘bemoederen’… Niemand van mijn medewerkers verwijt me dat. Integendeel, want zelf denken ze daar gewoon niet aan.”

Anne Bataille (56), CEO van Aegis Media Belgium:
“Vooral nooit stoppen en zeggen: ‘Ik las een pauze in mijn carrière in; ik neem later de draad wel weer op’. Die houding wordt zelden geapprecieerd door de werkgever en is in de meeste gevallen nefast voor het vervolg van je carrière.”

Ingrid Lieten (43), algemeen directrice van De Lijn:
“Ga ervoor! Maar leg er je wel bij neer dat je niet alles zelf kan doen en dat niet alles perfect in orde is. Perfectionisme vormt een grote handicap voor vrouwen. In een hoge functie moet je dat aan de kant kunnen schuiven!”

Leuk: abonneer je op Bizz by mail. Elke dag een leuke business tip.

Geplaatst in Klepel

Geef een reactie

