Onderhoudsvoorschriften

1jaar handleidingenOnze huizen staan vol toestellen. Espresso’tje ’s morgens. Citruspers voor het verse sapje. Vaatwasser voor onze droge handen, wasmachine en droogkast. Allerlei soorten ovens, koelkasten, diepvriezers, wijnbewaarkasten en frigoboxen. Kookvuren, dampkappen, boilers en verwarmingsketels. Auto’s (meestal een stuk of twee). En die komen allemaal met handleidingen en onderhoudsvoorschriften. Zelfs leasewagens.

Om de twee weken moet ik namelijk contractueel het water- en oliepeil nakijken. Ik dacht dat ik dat minstens twee keer per dag doe: via de verklikkerlichtjes op het dashboard, net voor ik de sleutel omdraai. De droogkast moet ik om de 11 wasbeurten met azijn schoonmaken. Ben de tel al lang kwijt. Nagenoeg alles moet je om de 7,53 keren dat je het toestel gebruikt ontkalken of ontstoppen. Als ik alle onderhoudsvoorschriften van al onze toestellen minutieus moet opvolgen: bye bye hobby’s, vrije tijd, zelfontplooiing.

Kan er nu eens niemand een zichzelf onderhoudend toestelletje ontwerpen? Wat me nog het meeste stoort is dat al die merken die je eerst lokken met mooie advertenties, websites, brochures, POS-materiaal, packaging, je na je aankoop een meest saai boekje voorleggen. Zwartwit, papier waarvan het haar op je armen spontaan omhoog gaat staan, en bovendien blijft het nooit openliggen op die pagina die je nodig hebt om het ding te installeren of te onderhouden.

Automerken doen het al iets beter. Die hebben door dat je eigenlijk al na een kortstondige ervaring met hun product al onbewust gaat kiezen of je volgende aankoop bij hen zal zijn of niet. Is het je al opgevallen dat enkele maanden nadat je een nieuwe wagen hebt gekocht, je opeens meer direct mailings van de constructeur krijgt?

Consumentenervaring wordt alsmaar belangrijker. Positieve ervaringen zijn normaal. Superervaringen creëren fans, mensen die gaan verdervertellen hoe goed ze jou product/dienst wel vinden. Negatieve ervaringen zorgen er dan weer voor dat mensen peers gaan afraden jouw product te nemen. De som van dat aan- en afraden (de net promotor index) is dus best positief, wil je merk groeien.

Gek toch dat merken niet meer werk maken van handleidingen en makkelijker onderhoud, niet?

Geplaatst in Hekel
One comment on “Onderhoudsvoorschriften
  1. koepee zegt:

    Net promotor index: 7 positieve berichten hebben dezelfde impact als 1 negatief bericht (dank Lorin Parys)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: