Facebook app 4x meer viraal dan Facebook page

Een Facebook app kan tot 400% meer nieuwe gebruikers zorgen. Dat zeggen Sinan Aral en Dylan Walker, twee MIT proffen, in Fast Company. In een studie vergeleken ze twee versies van een app bij een anoniem merk. De app in kwestie was ‘iets met films’. Met nieuwe gebruikers bedoelen de onderzoekers fans die de facebook app installeren op hun Facebookprofiel.

 

Samengevat komt het hier op neer:

1 apps naargelang soort van interactie

Passieve berichtgeving: je hebt apps met passieve berichtgeving n.a.v. interacties (push naar newsfeed). Bvb. app plaatst berichtje in de newsfeed van de gebruiker wanneer die in de app bvb. zijn/haar favoriete film heeft aangeduid.

Actieve berichtgeving: je hebt apps met actieve, gepersonaliseerde interactie: de app stelt de gebruiker in staat om zijn/haar contacten vanuit de app een direct facebookbericht te sturen, bvb. over haar favoriete film of een pas geschreven filmrecensie.

2 resultaten onderzoek

  • bij passieve berichtgeving in een facebookapp stijgt het aantal nieuwe gebruikers met 246%
  • bij de app met actieve, personaliseerbare berichten naar andere gebruikers, steeg het aantal nieuwe gebruikers met 344%

Kort schema’tje:

3 Conclusies

Apps die passieve berichten sturen, zorgen vooral voor snellere awareness dan Facebook ads en e-mail ads.

Apps die personaliseerbare berichten laten sturen, zorgen voor meer activering. Dat gaat trager omdat minder mensen effectief zo’n bericht naar hun vrienden sturen.

4 Opmerkingen terzijde

  • De proffen merken op dat voor merken met een kleine fangroep Facebook ads nodig zijn om de groep appgebruikers te vergroten.
  • De case illustreert dat experimenteren nuttig is: twee versies maken en monitoren welke het best werkt (tenzij je goed weet welke trade-off je wilt maken: awareness vs. activering).
  • Wel moet je oppassen dat die passieve berichten uit de app niet als spam worden gezien. Dat remt de groei van het aantal nieuwe appgebruikers.
  • Ook persoonlijke ‘notifications’ en ‘invites’ voor events bvb. werken goed om je Facebook fanbase en appgroep te vergroten.

 

Komt dat wat overeen met jullie ervaring? Laat het me weten via de comments hieronder.

Tagged with: , , ,
Geplaatst in Uncategorized

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: