@AlBundy? Ofte: mijn online trends voor het 2012 Netlash trendrapport

Mijn trends zijn dit jaar niet exotisch. Geen augmented reality, hoe populair QR codes ook mogen zijn in de VS. SoLoMoCo laten we voor rekening van Bart Dewaele himself (link: Netlash Online trendrapport 2012). Iemand moet durven te kijken naar wat mainstream zal worden. Want zoals Seth Godin zegt: “Only when an innovation is dead can the real work begin. That’s when people who are seeking leverage get to work”. (Blog: Bring me stuff that is dead, please)

Al Bundy past het schoentje bij een kortgerokte schoneDe laatste tijd heb ik vooral verdiept in sport-, schoenen- en moderetail (B2B2C). In die markten voelen stenen winkels de opkomst van online kanalen. Zowel het interweb als informatie- en vergelijkingsbron in de customer decision journey als het online verkoopskanaal.

In deze markten willen mensen vaak eerst passen en toch beïnvloedt online 4 op 10 aankopen anno 2011. Dat gaat stijgen. Nederlandse cijfers van ABN Amro: in 2015 koopt 50 procent schoenen alleen bij fysieke winkels. 42 procent koopt zowel online als offline. 8 procent verwacht alleen schoenen via internet te kopen.

Maar het is niet omdat je een verkoper hebt, dat je ook goed verkoopt. Denk maar aan Al Bundy. Die was nochtans ‘Shoe Salesman of the Year’ in 1968. Zo gaat dat ook online. Het is niet omdat je online dingen doet, dat het iets oplevert.

Op welke trends moet je dus als retailer/fabrikant/merk/distributeur inspelen, wil je in 2015 nog meespelen?

1. Blend it: breng offline naar online

Klassieker: als Google je niet kan vinden, dan de consument ook niet. Maak een website voor je winkel of je merk, verkoop er je collectie, sla een praatje met je bezoekers, help hen kiezen, net zoals in je echte winkel. Maar dan via Facebook en Twitter. En een nieuwsbrief. E-mail zal nog een jaar of tien meegaan. Ooit schreef ik in dit trendrapport: e-mail is de nieuwe fax. En die bestaat ook nog. Zeker in de retail.

2. Blend it: breng online naar offline

Zet een mooie mac of een iPad in je winkel. Maatje uitgeput? Liever een andere kleur? Je kan je klant verder helpen met deze wondere uitbreiding van je stock. Laat mensen zich in je winkel inschrijven op je email nieuwsbrief, je liken op Facebook en tweeten, instagrammen en inchecken via foursquare. Sticker dat op je deur. Ooit gaan mensen tijdens je sluitingsuren kinectgewijs door je webshop browsen. Via een projectie op je vitrine. (Link: 7 Tech trends by Microsoft)

3. Even geduld #not

Fouten op je website, doodlopende 404 pagina’s jagen bezoekers weg als Freddy Kruger in Elm Street. Pure horror in een doodlopende steeg. Mensen tonen hoe langer hoe meer zero tolerantie voor een site die hun tijd verspilt. Pagina niet gevonden. Fout in de transactie. Na drie klikken niet vinden wat je zoekt. Het jaagt mensen weg. Neem daar bij dat je nooit de volledige aandacht hebt van je bezoeker (CPA, het continuous partial attention syndroom). Die deel je met anderen. Laat het dus vooruit gaan. Wees rechttoe rechtaan op je website. Mensen willen iets gedaan krijgen (iets kopen, informatie vinden, …). Pas als je hebt bewezen dat snel te kunnen leveren, ga je meer aandacht krijgen. Hartelijk dank om al tot hier te lezen.

4. Second screen

Nog een uiting van CPA. Meer en meer gaan we multitasken. Twitter volgen tijdens TV-programma’s. Villa Vanthilt experimenteerde daar mee, met een carrièresprong voor het twittermeisje tot gevolg. We gaan naar het voetbal kijken op onze tablets terwijl de kinderen de laatste Pixar op de plasma spelen. Of je bekijkt de aflevering van Dagelijkse Kost terwijl je Jeroen Meus’ recept klaarmaakt. Terwijl de ui fruit update je je Facebook status: “Net geweend bij recept van de Jerre Meus: veel ajuin!”

5. Kijk en luistergeld

Steve Stevaert schafte het af tien jaar geleden (2001). Vandaag kiezen meer en meer mensen ervoor te betalen voor een meer persoonlijke media service. Net voor ik dit schreef, kwam Spotify op de Belgische markt. Voor een abonnementsbedrag van €5 of €10 per maand luister je onbeperkt naar de muziek die jij en je vrienden goed vinden. Er is ook een gratis versie betaald met reclame (als je zelf niet betaalt, ben jij het product). Google TV speelt alles wat je in huis hebt (TV abo, bestanden op je media center…) en meer. Youtube content bvb. en series te huur via Netflix. TV-zenders en kabeldistributiebedrijven verdienen extra met TV on demand: previews, herbekijken en digitaal huren.

6. We are all publishers

Een pleidooi om interessant en betekenisvol te zijn. Zoals Ron Shevlin schreef: klassieke marketing werkt lang aan de productie van communicatiemiddelen (advertenties, spots, …). Omdat de distributiekost zo hoog ligt, stuur je best een effectieve en geteste boodschap de wereld in. Met sociale (en online) media daalt de distributiekost gevoelig. Je kan makkelijk elk uur tweeten. Kost je 24 minuten en levert je 24 boodschappen aan een fractie van advertentiekosten.

Het addertje zit hem in de 24 boodschappen per dag. Om die betekenisvol en relevant te maken, heb je veel creativiteit (manuren) nodig. Voor de prijs van enkele TV-spots bouw je een state-of-the art website. Maar daarom is die nog niet interessant. Denk als een uitgever. Die heeft journalisten die elke dag interessante verhalen brengen en zo een relatie opbouwen met hun lezers.

Netlash publiceert dit trendrapport op haar website om uw aandacht te trekken, in plaats van als Al Bundy domme pick up lines en doorzichtige verkoopspraat uit te kramen. Dat is de nieuwe marketingkost: creatie en relatie. Netlash weet dat en om hun creativiteit te boosten, vraagt Netlash input aan hun vrienden en volgers op sociale media. De (co)creatie van dit rapport kostte ongetwijfeld bloed, zweet en een paar laatavondpizza’s – met slapeloze nachten tot gevolg. Het resultaat staat er: elk jaar een razend interessant rapport.

En wat heb jij te vertellen?

Geplaatst in Uncategorized

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: