Moeten we in 2012 QR codes gebruiken?

Geschreven voor het 100e jubileumnummer van DM Update van het DM Institute van Erik Van Vooren. Dank ook aan alle tweeps die mijn survey invulden.

Ik wil graag ook Erik Van Vooren bedanken voor de reminder daags voor de deadline van dit stuk. Die mail bevatte de teksten van mijn meer ijverige DM Update collega’s. Zo ontdekte ik dat alles wat ik over QR codes had geschreven al werd gezegd. En beter. Windowsgewijs verfrommelde ik mijn worddocument, mikte het in de prullenmand en begon overnieuw.

Vele collega’s vragen zich af: moeten we in 2012 met QR codes werken (experimenteren)? Laat ik daar eens een antwoord op geven. Om mijn stukje body te geven, deed ik via twitter een survey bij collega digitale marketers uit bureau’s en hun klantbedrijven. Ik kreeg 30 antwoorden en dit zijn de resultaten:

Kwantitatief: twijfel

  • 3 op 4 digitale marketers gelooft niet dat QR codes als brug tussen de fysieke en online wereld zullen doorbreken in 2012.
    • 60% van de digitale marketers denkt dat we in 2012 nog meer QR codes gaan zien, maar dat het fenomeen marginaal zal blijven.
    • 17% denkt dat QR mainstream wordt in 2012
    • 7% denkt aan een roemloze, stille dood.
    • De overblijvende groep (17%) heeft het topantwoord genuanceerd, maar kan je er wel onder klasseren zodat het totaal op 77% komt.
    • Tweederde kan geen succesvolle Belgische campagne die QR codes heeft gebruikt opnoemen.
      • Meestgenoemd is de AXA renovatieleningcase met een reuze QR-code bestaande uit verpotten, door DuvalGuillaume (link beneden).

Kwalitatief: experimenteren

Uit de feedback kon ik opmaken dat QR codes nog volop in de experimenteerfase zitten. Veel dingen mislukken nog. Op zich vind ik dat niet erg zolang je sorry zegt voor dingen die mislopen en eruit leert.

Vaak zien we de quick response codes op verkeerde plekken, op billboards bvb. Of in de metro waar er geen wifi of gsmontvangst is. Mensen staan op die momenten minder open voor een call-to-action, zeg maar.

Enkele interessante QR cases

Gelukkig vond ik in de surveyrespons interessante voorbeelden. Jeroen Lemaire van mobile agency In the Pocket rapporteerde twee concrete gevallen met cijfers:

  • Samsonite B-Lite Fresh (iPhone game) met QR-codes op billboards in luchthavens: 3000 scans (

foto: http://www.presswire.com/pr/samsonite/BliteFresh-POS-poster-ONE.jpg)

  • Music For Life 2010: QR-code in nieuwsitem op stubru.be: 900 scans

Andere cases klasseerde ik onder ‘om in het oog te houden’, want vaak nog te jong om relevante data ter beschikking te hebben. Zo gaan de jongens van mijntuin.org in AVEVE winkels consumenten informeren over planten d.m.v. QR codes. Je kan zo’n call-to-action misschien minder direct relateren aan verkoop maar ik denk dat deze wel kan werken in de customer journey. In-store research uiteraard maar vaak vergeten marketeers te informeren over gebruik van producten na de aankoop. Nochtans belangrijk om de loyalty loop te starten. Denk: ik koop een plantje, kom ermee thuis, scan en krijg meteen alle verzorgingstips. Kan mij bekoren.

Voor mij minder belangrijk dan wat je ermee doet, maar de techniek van QR codes zou op termijn de duimen moeten leggen voor beeldherkenningstechnologie als Google Goggles. Een zeer leuke app ook; verdient mijn aanbeveling.

Mythe van de voorsprong

Als marketer ken je de verleiding om eerst met iets nieuws te komen. We geloven in First mover advantage. In november 2011 maakte Malcolm Gladwell op het Creativity World Forum van Flanders DC brandhout van die vooronderstelling: “It’s better to be third” (link onderaan). De kat uit de boom kijken, brengt vaak meer op en verbrandt minder budget en mandagen. Dat is typisch Vlaams, soms fout en m.b.t. QR codes helemaal goed, vind ik zelf.

Dus kijk de kat uit de boom. Ken de techniek, weet wat je ermee kan. Gebruik QR codes niet omdat anderen het ook doen. Gebruik ze indien relevant, wanneer het een handig middel wordt en niet als doel op zich.

Lees verder:

Tagged with: , , , , , , , , ,
Geplaatst in direct marketing

Geef een reactie

