Gezocht: Marketingtalent (M/V) van de toekomst

U bent een creatieve duizendpoot

Ik grasduinde door een hele rits marketingvacatures voor het DMUpdate nummer 102 over creativiteit. Dat thema ligt me nauw aan het hart. Tot 2011 deed ik de communicatie voor Flanders District of Creativity, dat de creativiteit in Vlaanderen stimuleert. Zo ben ik tweemaal betrokken partij: als creativiteitsbeliever en als marketeer. Ik serveer je enkele trends die ik op het marketingterrein zie.  Als bijgerecht krijg je een profielschets van de marketeer van de toekomst. Onderaan ook nog enkele links om meteen aan te knopen.

Een dubbele persoonlijkheid

Kijk als pars pro toto mee naar de vacature van Brand Manager bij Carlsberg (hier nog online). De sectie ‘uw profiel’ vat meteen de koe bij de hoorns. Bullet point 1: “U bent dynamisch, gestructureerd, analytisch, flexibel, creatief en assertief om uw ideeën naar voren te brengen”. In een adem worden analyse en structuur genoemd met creativiteit.

Analyse situeert zich in de linkerhelft van ons brein; creativiteit en synthese in de rechterhelft. Probleem hierbij: wanneer jij ’s ochtends in de spiegel kijkt, zie je geen kruising tussen Stephen Hawking  en Richard Branson. (Test jezelf). Goed nieuws hieromtrent komt van Vikram Mansharamani van Yale University: “In today’s uncertain environment, breadth of perspective trumps depth of knowledge.

Het datatijdperk

Marketeers maken van oudsher fantastische syntheses, gebald in USP’s en campagnes. Meer en meer zal de board hen vragen realistische analyses te maken. Daarom bekwamen ze zich in het intelligent verzamelen van klantendata tijdens de customer decision journey. Ze gaan die data analyseren om boodschappen te creëren die relevant zijn voor de mens achter het databaseprofiel.

Het verhaaltijdperk

Wie morgen als merk niet boeit, kan veel geld neertellen voor dezelfde aandacht. Marketeers leren verhalen te creëren waarin het merk een rol speelt. Dat deden ze toch al? Inderdaad, twee keer per jaar. Morgen zullen ze een soap moeten produceren i.p.v. videoclips. Elke dag iets relevants vertellen i.p.v. die ene gebalde campagne. En elke dag creatief zijn: kunnen ze dat wel uitbesteden?

De maakbare toekomst

Gesneden brood, zo leerde ons Seth Godin, werd pas populair met de verpakking. Nog meer zal de marketeer de toekomst mee maken. Het succes van een product hangt af van het business model en de communicatie. Meer en meer zullen marketeers hun waarde daarbij kunnen en moeten bewijzen.

Samengevat

De ingrediënten van het profiel van de marketeer van de toekomst:

  • Klassieke marketingvaardigheden: klik met je doelgroep en specialist in één domein
  • Strategisch inzicht en business model creativiteit
  • Intelligente dataverzamelaar en analist
  • Soapproducer of journalist

Volgens mij is dat goed nieuws voor Direct en Digital Marketeers met generalistische capaciteiten. Zij werken met feiten. Dat apprecieert men op C-niveau.  Zij starten en onderhouden gerichte conversaties met klanten. Ik vraag me af of er creatieve duizendpoten van DM’ers op de shortlist staan van de succession planning voor de CMO. Wat denk jij?

Funtiebeschrijving: Marketeer (M/V) van de toekomst

  • U toont strategisch inzicht. U weet hoe ons bedrijf waarde creëert en hoe de kostenstructuur ineen zit. U speelt met die elementen zoals vroeger met uw Lego.
  • U pivoteert vrolijk in Excel en ons ERP/CRM-pakket. U tovert een glimlach op de gezichten van onze directeurs met uw inzichtelijke analyses.
  • U houdt een oog op onze business en het andere op de early adopters in onze markten. U ziet verbanden tussen de twee en ageert opportuun.
  • U boeit onze klanten. In een ander leven was u hoofdredacteur van Het Laatste Nieuws – of een andere krant die past bij uw doelgroep(en).
  • Voor senior profiel: U kan specifieke expertise aantonen in één marketingdomein. Voor junior: U specialiseert zich in een marketingdomein.

Enkele links om aan te knopen met de marketingvaardigheden van de toekomst.

1. Kan u zowel analyseren als holistisch en creatief denken?

2. De toekomst is aan de generalisten

Leer van Vikram Mansharamani (Yale University) waarom:

3. Business Model Creativiteit

4. Content creëren

Ben zelf nogal een fan van het Conversity model van Clo Willaerts: http://conversity.be/en/conversation/ Observatie – Conversatie – Conversie – Innovatie.

Niet echt dé link gevonden ivm content marketing. Punt is: in de verschuiving van one-to-many communicatie naar many-to-many (of people-to-people) verschuift de kost van mediaruimte naar redactie en contentcreatie. Je moet meer journalist spelen dan art director en je moet meer denken als een PR-manager dan als een advertising planner.

Tagged with: , , , ,
Geplaatst in direct marketing

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: