Marketing Paasboodschap

Marketing is dood. Wat gaat er van het beroep verrijzen? Op basis van The Yearly Marketing Suvey 2013 van The House of Marketing (THOM) en STIMA blik ik vooruit. Ik deed dat al eens op basis van mijn buikgevoel (hier dus). Nu dus ook op basis van echt onderzoek. Ik maakte de presentatie van de resultaten mee, las het bijbehorende materiaal en deel het brood met u. Eerst de diagnose en daarna do’s en don’ts.

YMS_THOM

Diagnose

  • Pessisme alom ivm slinkende resources
  • Mensen zijn de marketing overload grondig beu
  • Marketeers kunnen nog meer intern linken om strategische meerwaarde te creëren (innovatie)
  • Customer Journey is niet genoeg gekend en daardoor lopen marketeers vaak de feiten achterna
  • Massamedia – TV vooral – remonteert. Blijkt nodig voor snelle awareness

Stop nu eens met:

  • Brand/Line extensions. Laat die voor bij de kapper.
  • Mensen te spammen en bvb. e-mail als een massamedium te gebruiken.
  • Klantenkaarten en cadeautjes bij aankopen. Dat zijn commodities waarmee je merk zich niet meer onderscheidt.
  • Klanten te bevragen over hun behoeftes. Klanten kunnen het probleem helpen definiëren maar nooit de oplossing bieden.
  • (update – aanvulling THOM) Social Media als de nieuwe heilige graal te zien. Voel je niet verplicht, relativeer en breng hun belang tot de juiste proporties.

Doe vooral meer van dit:

  • Focus. Simplifieer het leven van uw klant en vooruit met de geit. Besteed relevantie van je product niet uit aan een bureau.
  • Meet alles. Analyseer tijdens. Beslis op basis van cijfers van deelacties over het vervolg van de acties in een campagne.
  • Gebruik data om je communicatie relevant te maken voor de mensen in je doelgroep.
  • Durf al eens een nieuw idee of een nieuw business model te proberen.
  • Praat met interne afdelingen over hoe zij (kunnen) bijdragen tot je merk. Integreer.
  • Integreer informatie vanuit verschillende kanalen in één CRM.
  • Beperk je rapportering tot directiegevoelige cijfers.
  • Toon je creativiteit en empathie met de klant maar blijf nederig. Dat verwacht je CEO.

Ik hoop dat eer de haan 3x heeft gekraaid niemand van u dit zal hebben verraden voor 30 zilverlingen.

Meer info:

Tagged with: ,
Geplaatst in Marketing

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: