Sterven aan uitgestorven ziekte is geen luxeprobleem

Al een tijdje krijg ik recreationeel geen letter op papier. Vanavond maak ik een uitzondering. Want iets vroeger op de avond meldde de nieuwsradio dat in Nederland een kind van 17 was overleden aan de mazelen.

Aan de mazelen! Daar word ik kwaad van. Dat ouders prehistorisch gedrag opdringen aan hun kinderen, tot daar aan toe. Sommigen moeten elk weekend mee op re-enactment. Geen compassie daarmee. Kom in opstand. Maar dat we als maatschappij toelaten dat ouders hun kinderen niet vaccineren, dat maakt mij kwaad. Ik leg uit waarom.

Ik geef u het voorval

Zoon is drie en gaat net naar de kleuterschool. Zus wordt geboren. Twee weken oud ligt ze met RSV-virus twee weken in de kliniek. Kinderarts: “ze zal haar hele jeugd gevoelig blijven aan de luchtwegen”. Enkele weken later: e-mail van de schooldirecteur aan alle ouders: kind op school heeft kinkhoest. Dat blijkt dankzij niet-vaccinerende ouders niet uitgestorven en ook besmettelijk en dodelijk voor nog niet-ingeënte baby’s. En zo hadden we thuis toevallig een exemplaar met verzwakte luchtwegen. Dan speelt een strijdvaardig vadergevoel op.

Het was een Freinetschool. Enkele weken voordien stond een ouder te flyeren aan de schoolpoort. Flyers over homeopathie. Ik dacht: we leggen het voor aan de directeur en we discussiëren met ouders over homeopathie en vaccinaties. Over hoe belangrijk vaccinaties wel zijn. Misschien niet voor jezelf of voor jouw god of new age geloof. Maar dan toch voor de rest van de maatschappij waar je aan deelneemt. Baby’s die je onrechtstreeks vermoordt enzo.

Reactie van de school: dat moet elke ouder zelf maar uitmaken. Gedaan met discussiëren. Niks, geen debat. Nu moet ik die new age tangen met hun verdunde oplossingen hier in de dreadlocks vliegen. Want het is nog altijd niet verwerkt. Zeker al niet op een avond waarop een meisje sterft aan de mazelen. Daar wordt ik razend van.  Verantwoordelijkheid die je moet nemen, geen vrijbuiter spelen, dat ze vaccinaties wettelijk verplicht moeten maken. En dat dat duidelijk mag zijn. Daar wou ik dus over discussiëren.

Luxeverzuim

In plaats daarvan discussiëren we in Vlaanderen over luxeverzuim. (Wel, ik ken nog verzuim, lulkoekverzuim, cf. infra.) In de hele pr-campagne van Pascal Smet heb ik niet één arugment gehoord waarom mensen niet een dagje vroeger met vakantie zouden vertrekken. We weten zelfs niet hoe groot het probleem is (zie discussienota Vlaams Parlement). Ook in de discussienota van Pascal Smet niet 1 zinnige reden gevonden. Ik vroeg het zelfs Raymonda Verdyck op Twitter maar ook zij gaf niet thuis. Het is schoolvakantie natuurlijk, dan is ze wettelijk afwezig.

Er ligt al een heel actieplan, zonder probleem en zonder een zicht op de grootte van het probleem. Beleidshomeopathie dus, want iedereen weet dat op de laatste vrijdag voor de vakantie het leerplan niet meer wordt gemaakt of gekraakt. En de media papegaaien mee.

Als het onderwijs en de onderwijsminister zelf geen goede uitleg weten te geven, dan gaan de mensen zelf veronderstellingen maken: dat de minister zo stevig inzet op luxeverzuim om zijn autoriteit te bewijzen; dat de onderwijsambtenaren het oneerlijk vinden dat iedereen vroeger op vakantie kan vertrekken, behalve zij. Tja, dat is des mensens. Dat wou Smet nu ook weer niet bereiken.

Vaccinatieverzuim

Soit, wat ik eigenlijk aan Pascal Smet wou vragen: Pascal, laat dat luxeverzuim zijn. Praat over vaccinatieverzuim. Dien een wetsvoorstel in. Sensibiliseer. Geef interviews. Sanctioneer. Koppel het met de GAS-boete. Want kinderen die door vaccinatieverzuim sterven aan uitgestorven ziektes, dat is geen luxeprobleem.

Tagged with: , , , ,
Geplaatst in Uncategorized

Geef een reactie

