Yearly Marketing Survey 2014: Marketing, een feest!

Marketeers mogen in 2014 weer wat optimistischer zijn dan in 2014. Daarmee opende The House of Marketing haar Yearly Marketing Survey (link onderaan). Is het de zachte winter of volgen we als marketeers de curve van het consumentenvertrouwen? In elk geval kregen we enkele leuke resultaten over de marketingpraktijk anno 2014 voorgeschoteld. Hieronder dwalen mijn gedachten daarover.

Big Data, see you later

Een van de leukste stukken uit de YMS2014. Vooral de nuancering die Karolien Van Helden van The House of Marketing erbij gaf. Twee derde van de marketeers zou met de uitdaging van Big Data aan de slag zijn. Wishful thinking volgens Van Helden. Trendgevoelig als de marketeer is, moet hij/zij zeggen met Big Data bezig zijn.  Terwijl de meerderheid er nog niet in slaagt met small insights uit eigen datacaptatie aan de slag te gaan. Alles tracken, ja misschien, de data omzetten in inzichten en daar naar handelen, nog niet. De raad van THoM: focus op de kwaliteit van je data en doe daar iets nuttigs mee. Ze namen me de woorden uit de mond.

Een survey over het gebruik van marketing automation tools onthulde dat slechts 30% van de eigenaars deze tools gebruikt voor wat ze zijn gemaakt (met segmentatie, personalisatie en lead nurturing als voornaamste conversiebevorderende middelen). 70% heeft dus een dure e-mailer gekocht😉. Terwijl de besten van de klas predictive analytics inzetten. Er gaapt dus een groot gat tussen de early adopters en de majority onder de marketeers.

Paid, Owned and Earned Media

De YMS2014 onderzocht in het deel Media vooral de paid media. Het is een leuke barometer. Online media krijgen in België vooralsnog een schamele 6% van de marketingbudgetten. En toch dalen de mediabestedingen met print als grote verliezer. Besluit: marketeers besteden minder en minder aan paid media. Earned media (pr, bloggers, …) blijft min of meer stabiel. Dat betekent dat owned media (eigen website, klantenmagazines etc.) meer aandacht en centen krijgen. Zie ook het blokje over content marketing hieronder. Hangt hier nauw mee samen.

Marketingorganisatie

Netwerken winnen. Netwerken vaste externe partners en losse, op projectbasis, worden door de meeste marketeers als het meest efficient aanzien. Maar nog een flink deel denkt ‘wat we zelf doen, doen we beter’ – of de budgetten voor externe expertise ontbreken. No further comment.

Agility

Vaak betekent marketing agility voor interne businessklanten ‘er gauw iets dringends kunnen tussenpakken’. Dat maakt je helaas niet agile. Als je Messi met een rugzak laat spelen, is hij minder snel en wendbaar.

Nu ik werk bij een bedrijf dat in België al bijna 10 jaar pioniert met agile software development kan ik daaraan toevoegen: agile is de toekomst. Waarom? Omdat de business vaak niet weet wat ze willen van marketing. De outcome (leads, sales) wel, de manier om daar te geraken niet. Dat moet je samen met de businessverantwoordelijken gaandeweg ontdekken. Daarom 3 principes voor elke marketeer: discipline, gestructureerde dialoog en evolutie.

  1. Discipline: plan rigoreus, ga in je werk en je vragen tot op het bot (de insights), ga voor kwaliteit i.p.v. kwantiteit
  2. Dialoog: kick-offs uiteraard maar bouw regelmatige feedbackmomenten in tijdens ontwikkeling van programma’s
  3. Evolutie: je marketingprogramma’s zijn nooit af. Test, stuur bij, test opnieuw tot de kwaliteit goed genoeg is voor een eerste communicatie

Content Marketing

Als content marketeer ben ik natuurlijk blij dat content marketing opnieuw op de agenda staat. Meer dan tweederde van de marketeers wil meer engagement bij hun klanten. Ik vraag me af of ze daarmee echt de bestaande klanten bedoelen. De andere zaken in dit lijstje lijken me logisch.

Enkel bij de volgorde stel ik me vragen. SEO en lead generation zouden in principe meer gelijkwaardig moeten zijn. Vandaag zoekt de klant online en moet je op het moment dat hij zoekt de juiste content kunnen aanbieden in de context waarin hij zich bevindt. Context zowel in de zin van device (lean back/lean forward) als in welke fase van zijn customer journey de klant zich bevindt (exploratie – evaluatie – op aankoopmoment- na de aankoop). Dan lijkt me SEO wat laag te staan.

mostimportantobjectives_contentmarketing_yms2014

Ik merk dat veel bedrijven worstelen met content marketing. Ik geef enkele tips. Puntje 1 en 2 komen overeen met wat THoM adviseert.

  1. Strategy breeds quality: als je goed weet welke doelgroep je wilt bereiken en waar die doelgroep van wakker ligt, dan worden content thema’s, plannen en uitvoeren een stuk makkelijker.
  2. Quality trumps quantity: liever eens per maand kwaliteit bieden dan elke week ‘wolf’ roepen. Je weet wat er de derde keer gebeurt.
  3. Geen epos maar een serie: streef er niet naar een marketing Spielberg te worden, wees liever een marketing HBO. Een klassieke campagne is als een Hollywoodepos, de ideale content marketingmachine is als een soapproductie.

 

Als uitsmijter geeft THoM nog mee: ‘It’s not about storytelling, but about storydoing’. Laten zien wat je bedrijf of je product kan, er niet over zeveren. Denk aan IBM Watson.

Lees meer

Tagged with: , , ,
Geplaatst in Marketing, Uncategorized

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: